Recensioner

 

Brilliant gitarrspel från början till slut... gitarrspelet är lysande...

Betyg: 4 radioapparater

CD-revyn i P2, 5 juni 2016

 

Detta gäller i hög grad det introspektiva, drömskt, mångfacetterande gitarrstycket "Nocturnal Op. 70" som kröner denna cd...Georg Gulyás delikata gitarrväv.

Betyg 4/5

Ulf Gustavsson, UNT, 18 maj 2016

 

Värme och engelsk humor

Ivonne Fuchs varma mezzosopran smälter samman med både Brittens underfundiga folksånger och Georg Gulyás vackra gitarrspel. Skivans avslutande gitarrsolo Nocturnal ställer däremot stora krav på exekutören. Gulyás är dock utan tvekan en av de bästa gitarristerna vi har i Sverige. Med en perfektion i sin teknik dansar han mjukt och enkelt genom stycket och hittar en alldeles egen vinkling och mening.

David Härenstam, OPUS, 24 mars 2016

 

Utsökt gestaltat...Ett av de finaste gitarrstycken som finns, där han lånar den melankoliska masken av renässansens John Dowland. Och där scenen är vargtimmen med sin paniska ångest, sina maror och sin längtan efter en, för evig tid, ljuvt befriande sömn. Bästa spår “Nocturnal”

Betyg 4/5
Martin Nyström, Dagens Nyheter, 2 mars 2016


Swedish guitarist Georg Gulyás attracted my attention in my reviews of his previous excellent recordings for the Proprius label (e.g. Albeniz, Ponce, Tarrega - Georg Gulyás and Georg Gulyás plays Bach). Now a guitarist of worldwide demand, he is currently Senior Lecturer at Karstad University. He returns to Proprius with a disc of Benjamin Britten's works for voice and guitar, a part of Britten's output that is unknown to many of his fans...

...I was enthralled by Gulyás' wonderful technique, his understanding of the dramatic progress of the sections and his convincing portraiture overall of Dowland's desperate desire for sleep - or Death.
Performance: 5/5
John Miller, HR Audio, 7 februari 2016

 

Fuchs går rätt på det centrala hos kompositören

I programmet med musik av Benjamin Britten som presenteras av gitarristen Georg Gulyás och mezzo­sopranen Ivonne Fuchs står tonsättarens båda viktigaste inspirationskällor i centrum – den brittiska folkmusiken och den elisabetanska lut­musiken. Dessutom möter man hans koncentrerade och kontrast­rika svit "Songs from the Chinese”. Skivans höjdpunkt är dock det väldiga sologitarr­verket ”Nocturnal” efter en sång av Dowland, där Gulyás öppnar upp verkets mångfacetterade form och uttrycks­register med sin klara och slaggfria ton.

Staffan Storm, Sydsvenskan, 5 februari 2016

Enastående välljudande skiva... Något av det förnämligaste som skapats med en gitarr... Ljudbilden är utsökt... Musik med emotionellt djup, intelligens ... rik på stimulans för både känsla och reflektion.
Ange Turell, Gitarr och Luta 2/2016

 

En hänförande öppning
Glafsfjordens musikfestival

Georg Gulyás, Ingesunds gitarrlektor och mästersolist, spelade Bachs Chaconne från 1720... Å, så vackert ljud! Variationerna i uttryck och dynamik var oändliga och ständigt fångande; en mästare lät en inre värld skymta mellan springorna i verklighetens plank. Ovationer!

...Gulyás försänkte oss i eftertanke med de Fallas hyllning vid Debussys bår.

Sverker Magnusson, AN, 25 januari 2016

 

Hans slaggfria spel är en stor konst. Med en dynamik utan gränser och dramatisk agogik som på pricken fångar stämningar och uttryck.

Ur: Britten och Dowland på museet

Sverker Magnusson, AN, 17 september 2014

 

Georg Gulyas trollar på gitarren...

...sjönk vi in i Albeníz förädlade flamencostil, förhäxade av Georg Gulyás gitarr...

Sverker Magnusson, AN, 15 april 2014

 

I torsdags gav IMHs nye gitarrlärare Georg Gulyás en gitarrafton
fylld av klanglig magi i Ingesunds Kammarmusiksal.

"Polyfonin klingade underbart levande" "klangliga underverk och ömsinthet"
"Georg Gulyas som tycktes trolla fram ändlösa klangliga varianter ur gitarren och infoga dem i verkets dynamiska böljor på ett sätt som man upplevde som sanningar – en organiskt
utvecklad musikalisk berättelse."

Slutets båda tangos spelade Georg Gulyas så att man kände hettan i turerna.

Själv tycktes han vara kavaljeren och gitarren kvinnan; smekningarna var
elektriska och paret dansade oss ända in i himlen.

"Expansiva och närmast eteriska klanger växlade genom hela konserten och gav
rent och slaggfritt den klassiska gitarren ett register jämförbart med en
orkester. En mästare är på plats!

Ur Magisk gitarrafton med Georg Gulyás

Sverker Magnusson, AN, 15 oktober 2012

Det var inte de stora åthävornas afton när Manze och Helsingborgs Symfoniorkester bjöd ett späckat pastoralt program vid torsdagskonserten. Fast kvällens höjdpunkt, Joaquin Rodrigos "Concierto de Aranjuez", bjöd en intensivt lågmäld glöd som förvaltades väl av orkestern, och i synnerhet av kvällens solist, gitarristen Georg Gulyás. Hans framförande var synnerligen mångfacetterat och dynamiskt, med en glöd som hela tiden pyrde, och flammade elegant upp när så krävdes. Konsertens spanska rytmik satt som gjuten i Gulyás fingrar. Trots, eller kanske tack vare, att han annars är en eminent Bachtolkare. Orkestern under Manze var synnerligen lyhörd och stringent. Den berömda andrasatsen kunde inte gjorts bättre.

Tommie Ling, HD 22 mars 2012

 

Han vävde en jämn och klangfull matta av toner i ett Bach-Preludium. Klang på absolut varje ton och avspänt föredrag som nådde varje vrå i aulan. En meditation. ”ett allegro föredrogs med energi och lekfullhet” ”stor klarhet i gestaltningen” ”Lågmält men med starkt uttryck”
Gulyas avslutade med kollegan Mats Bergströms arrangemang av Taubes ”Så skimrande var aldrig havet”. Ett sparsmakat arr med stor klarhet som Gulyas hanterade fulländat.
Ur: Avspänd och nyansrik gitarrmusik
ÖP 24 februari 2012

 

”Klangen är mjuk och vacker” ”fin dynamik utan manér” ”Färgstarka tolkningar som kändes trygga och välspelade”

Ur: Gitarrmästare på besök
Lena Byström, LT 22 februari 2012

 

Georg Gulyas känsliga gitarr, Marcelo Nisinmans bandoneon som ju är tangons själ - och så Annika Skoglunds röst som har sådan kraft, vare sig hon luftar sitt klassiska register eller sin djupa jazzröst, är bara några exempel på musicerande som berörde.

Ur: Med Piazzolla i huvudrollen

Susanne Holmlund, ST 2 november 2011

 

Astor Piazzolla är den argentinska tangons odiskutabla mästare och NEO-ensemblen tolkar och spelar hans musik av tango, habanera och vals med mera, rivigt, rytmiskt och med stor glädje. Jag imponeras särskilt av bandoneon-spelaren Marcelo Nisinman, en internationellt framgångsrik musiker och tonsättare från Buenos Aires, som tillsammans med gitarristen Georg Gulyas mästerligt trakterar sina instrument ofta som fungerande soloinstrument.

Bengt Hultman, VK 27 oktober 2011


Gulyás tolkningar är känsliga, fulla av inlevelse, tonen ren och klar...

4 NV-stjärnor (av fem möjliga)

Mikael Bengtsson, NV 26 oktober 2011

 

… Det var ett underbart Bachspel: smidigt och avspänt, men också intensivt med de olika stämmorna pregnant markerade... "färgar musiken" "framfördes mästerligt"

Ur: Lysande gitarrspel från Bach till Flamenco
Åke Tylöskog, HT 29 september 2011

 

Klingar underbart… med det musicerande Gulyás bjuder på kan skivan inte annat än rekommenderas.
Björn Gustavsson, DD 20 juli 2011

 

This release is every bit as fine as volume 1... As before, he plays these pieces with amazing clarity, and his articulation brings out voices that other guitarists often gloss over...

poised, refined and expressive... warm tone...superb.

Betyg 5/5

SA-CD.net, 3 juni 2011


Med denna andra skiva har nu Georg Gulyás spelat in samtliga de verk av Johann Sebastian Bach som tonsättaren själv transkriberade för luta...genuint känslig musiker...man ger sig helt inför Georg Gulyás subtilt genomlysta tolkning.
Betyg 4/5
Sven Andersson, HN 25 maj 2011

 

Skönheten i konserten fanns i avslutningen när Gulyás med virtuositet och musikantisk perfektionism framförde tangos. Mästerlig och sammetsmjuk var hans gestaltning av Albeniz Sevilla. Humor fanns i avslutningen i Boccherinis Gitarrkvintett i D-dur. Ett spexigt verk som framfördes med glimten i ögat.

Bernt Carlsson, ÖP 6 maj 2011

 

...sympatiskt ...omsorg och närvarokänsla…njutbar lyssning.
Sara Norling, Tidig Musik maj 2011

 

...Gitarrens mjuka klang gifter sig mycket väl med cellons värme...lekfullt gitarrspel...perfekt tajmning i virvlarna...Smakfullt...I sista satsens folkdans visar Gulyás att han har fart i fingrarna.
Camilla Dal, Gävle Dagblad 16 april 2011

 

...det är bara att njuta.

Sten Wistrand, Kulturdelen, 6 april 2011


"Jag gillar verkligen Georg Gulyás gitarrspel; inte minst hans förmåga att frilägga musikaliska strukturer och framhäva dynamiska effekter. Men här finns också en djärvhet, särskilt i pianissimo avsnitt, som emellanåt gör Gulyás till poet lika mycket som instrumentalist."

"...men enligt min mening är Gulyás betydligt mer drabbande i sitt utspel - dock utan att låta expressiviteten bli manér eller utanpåverk. Kort sagt, Georg Gulyás målar med en frapperande bred palett."

Björn Gustavsson, Dala-demokraten 24 jan 2010

"Den mästerlige gitarrsolisten Georg Gulyás förmådde göra den ofta hörda Concierto de Aranjuez till sin egen."

"...För det är en stark personlig och ganska fri tolkning. Han har uppenbarligen kunnat närma sig Concierto de Aranjuez med fräscha sinnen och visar en mogen mästares själförtroende."

"...Det är suggestivt när Gulyás viskar i den läckert gungande Vals no 3 av Agustín Barrios Mangoré."

Jens Runnberg, Dalarnas tidningar 21 jan 2010

"Med ett avspänt, naturligt strömmande spel gestaltas Chaconnen"
"Gitarrens dynamik och klang utnyttjas vackert i variationerna."
"Även här imponeras man av nyansrikedomen och den lugna musikaliska andningen i Gulyás gitarrspel."

Lars Hedblad, Svenska Dagbladet, 30 januari 2008. Betyg 5/6

Det är ett extremt rent spel där varje ton går fram...
Gulyás är alltid välartikulerad och så rytmiskt...
Sara Norling, Dagens Nyheter, 16 januari 2008

"Det är förstås en imponerande klang han får ur lådan, men det är fraseringens variation och intelligens som får mig att glömma tid och rum."
(Sydsvenskan)

"Jag tycker att det här är väldigt musikaliskt, välartikulerat och fjärilslätt...
"..medryckande.." "det svänger"...

CD-REVYN P2, 2008, Betyg 4/5

Den här musiken gör att man försvinner in i en mycket rogivande meditation. Himmelskt, helt enkelt."
Gefle Dagblad

"Tonen är ren och snygg, anslaget välavvägt"
"...spännande uttolkningar"
Norra Västerbotten

För den som inte hört det är det nog svårt att föreställa sig Bachs Chaconne på gitarr, men faktum är att det låter riktigt bra. Det här är nog Georg Gulyás bästa skiva hittills. Ljudet är i sann Audiofilklass.
High Fidelity

"En skiva att förhöja livskvalitén med"
Helsingborgs Dagblad

"...och han gör det med den mognad, erfarenhet och kärlek som bara kan komma från årtal av bekantskap med denna himmelska musik."
"Det är underbart att lyssna till ett så slaggfritt och innerligt spel i en så klangfull upptagning"
Hifi&Musik

 

"Hans avspända handlag, tekniska säkerhet och stora musikalitet har resulterat i en fullträff."
Nerikes Allehanda

 

"Kraftfullt, rytmiskt och ömsint om vartannat.
En skiva att förhöja livskvalitén med."
Tommie Ling, Helsingborgs Dagblad 13 januari 2008

 

"På sina sex strängar knäpper han fram magnifika versioner av två sviter, den i e-moll och den i c-moll."
Björn G Stenberg 12 januari UNT 2008

 

... svenske Georg Gulyás är en både elegant och temperamentsfull gitarrist...
... en sprakande "La cumparsita" av Rodriquez...
... smäktande stearinljusbelysta nummer som närmast är förförelseakter...
Tony Lundman, Svenska Dagbladet 09.2004

 

Georg Gulyás är en av vårt lands absolut främsta gitarrister idag…
Den andra skivan, som just kommit ut från Proprius, är en verklig fröjd för örat.
Med utsökt handlag plockar han i ena stunden fram de allra sköraste nyanserna för att i nästa växla om till ett hett och temperamentsfullt spel.
Sven Andersson, Hallandsposten 10, 2004

 

Han gör det utsökt, på hög nivå, med härlig inlevelse.
…rytmen eggar, inlevelsen är total…
Kerstin Monk, Gefle Dagblad 10, 2004

 

Georg Gulyás tocando de oído en forma MAGNIFICA dos arreglos IMPOSIBLES de nuestro propio Señor. Imposible, también conocido como La Ametralladora del Tango: el señor Juanjo Domínguez . La Cumparsita y El Choclo sonaron tan naturales que daba la impresión de que eran obras de Georg Gulyás. La audiencia no puedo más que estallar en aplausos de pie ante tan sentida y comprometida ejecución, impecable en todos sus aspectos psicotécnicos

Georg Gulyás en el Auditorio del Centro Cultural
Rigolleau 4 Mayo 2005, Por Manook. Buenos Aires

 

Om man ändå inte kan låta bli att längta efter värme, sol och sydlig nejder är Georg Gulyás nya album en god tröst. Här får han sin vackra gitarrton att smeka fram underbara opus av kompositörer som Tárrega, Albéniz, Ponce, Rodriguez och andra.
Björn G Stenberg, Ur "musik för hösten", Upsala Nya Tidning, 1 september

 

De tekniska utmaningarna vidgar Gulyás till ett musicerande som når utanför gitarrkännarnas kretsar.
Sara Norling, Dagens Nyheter, 1 februari 2002

 

... Och vilken skiva! När hörde man senast en så energisk och entusiastisk gitarrist,, som trots kraften kan spela i ljuvaste pianissimo när så behövs… Det här är en kalasskiva inspelad av Bertil Alfving..
Stig Jacobsson, Hifi & Musik december, 2001

 

Musik med inbyggd livsglädje bjuder gitarristen Georg Gulyás på när han spelar musik från
Latinamerika och Spanien.. Gulyás är ett namn att lägga på minnet, en eminent strängknäppare som särskilt bra behärskar rytmiken.
Björn G Stenberg, Uppsala Nya Tidning, 30 november 2001.

 

… och det var i sanning imponerande att höra en så fläckfri teknik som gjorde alla svårigheter lekande lätta,, ett virtuoseri som stod helt i uttryckets tjänst och därtill en ytterst sympatisk framtoning. Men det som gjorde konserten till stor konst det var Gulyás mästerskap i dynamiska nyanser, med nyanser i knappt hörbart pianissimo, lätta luftiga som en utåtandning...
Rolf Haglund, Borås tidning, 1999

 

…Även denna gång skapade Georg ett fantastiskt samspel mellan sitt instrument och publiken trots stor orkester och den mycket större konsertsalen…
Karin Jonsson, Svenska gitarr och Lutasällskapets tidskrift SGLS, 1997

 



Kontakta Georg Gulyás: georg@gulyas.se